Andrei este nevinovat


Cine este Andrei? Andrei este un puşti foarte talentat şi sensibil. Dacă vă aruncaţi ochii puţin pe blogul lui veţi vedea câtă sensibilitate răzbate din textele şi din versurile lui. Veţi simţi cât suflet pune în ceea ce scrie. Şi nici nu avea cum să fie altfel. Talentul vine din sufletele sensibile.
Ei bine, Andrei a fost acuzat de plagiat. Şi aici se încurcă iţele. Rău, dar rău de tot. Va urma un text la fel de încâlcit ca personalitatea individului pe care l-am investigat timp de o săptămână, încercând să fac lumină în toată povestea asta şi să-i aduc un dram din dreptatea cuvenită lui Andrei.
Dar să o luăm schematic. Ei bine Andrei a fost acuzat că poezia de mai jos – stânga (care apare pe blogul lui aici) nu e a lui ci este un plagiat „de acela la modul jenant” după poezia din dreapta, publicată la o dată anterioară datei la care a publicat Andrei poezia, aici şi aici de către Bogdan Bărbieru. Faceţi şi voi o comparaţie:

Versiunea lui Andrei

Pasageri pentru eternitate

Ne baricadăm în case
Cunoscând ce e tăcerea,
Îmbătaţi de gustul toamnei
Mai înţepător ca berea.

Sufocăm cuvinte goale
Zugrăvite în caiete,
Neştiuţi de lumea toată
Când multiplicăm regrete.

În sertar îmi sunt păstrate
Sentimente şi favoruri,
Divorţat de mine însumi
Pregătit de alte roluri.

Gust din toamnă doar o cană
Presărată lin cu frunze,
Lăsând stropii de iubire
Să se prelingă pe buze.

Lasa-mă să-ţi fiu poveste
Arătându-mi adevărul,
Fii tu Eva mea, iubito
Ispiteşte-mă cu mărul.

Poposit la tine-n braţe
Pasager trecut prin viaţă,
Te invit la dans, în şoaptă
Pe acorduri de romanţă.

Să ne balansăm iubirea
Neglijând orice suflare,
În tramvaiul fără staţii
Care ne va pierde-n zare.

Versiunea lui Bogdan Bărbieru

Cerşetori în trenul făr’de gară

Ne închidem în case
necunoscând ce e tăcerea
îmbătaţi de mirosul toamnei
mai înţepat ca berea

topim cuvinte goale
pictate în caiete
neştiute de toţi şi toate
cum multiplicăm regrete

În vechiul sertar ne sunt pastrate
Sentimente şi favoruri
Divorţează de minem inimă
Sunt pregătit sa joc in alte roluri

Gust din toamnă doar ultima cană
Presărată lin cu frunze
Lăsând stropii de iubire
Să se prelingă pe buze

Lasă-mă să-ţi fiu zeu suprem
Arătându-ţi adevărul
Fii tu Eva şi-n revers
Să te ispitesc cu mărul

Poposit la tine-n braţe
Ca pasager trecut prin viaţă
Te invit la dansul, în tăcerea
Unor acorduri de romanţă

Să ne balansăm iubirea
Neglijând orice suflare
Cerşători în trenul făr’de gară
Care ne va pierde-n zare.

Ei bine, acuzaţia de plagiat vine prin articolul ăsta, scris de John Doe, care ar fi o cunoştinţă a lui Bogdan – care se semnează pe bloguri-uri cu Bogdan, Amour de Jour, Hobbitul, etc. Oricum, atât John Doe cât şi Bogdan, dau de înţeles (John Doe în articolul cu pricina şi Bogdan aici) că nu sunt una şi aceeaşi persoană. Poeziile le-aţi citit mai sus.
Prima mea reacţie la articolul lui John Doe, bine-nţeles după ce am citit şi ambele poezii, am lăsat-o, firesc, la comentarii. Dar, aşa cum mă aşteptam, comentariul nu a fost aprobat. Interpelat cu privire la comentariul neaprobat autorul zice că „in spam nu e, mai ales ca nu se modereaza comentariile … mai scrie o data”, „sau sa nu ti-l fi gasit spam asasinul, ceea ce nu e bine ca e unfel de akismet si asta”. Dar, la tentativa de a mai scrie odată, serverul lui zice „Duplicate comment detected; it looks as though you’ve already said that!”. Deci comentariul este pe server, neaprobat. Aşa că, iată părerea mea, aşa cum am scris-o atunci, la cald:

Hai să fim serioşi. Chiar nu vrea nimeni să pună punctul pe i în această situaţie penibilă. E chiar atât de greu să crezi că un puşti poate avea mai mult talent decât un absolvent de facultate masterand?
Opinia mea este a unuia din exterior care se loveşte de toţi actorii acestui eveniment pentru prima dată (mai puţin Hobbitul).
Sincer acum, care din cele două poezii vă pare mai bună, mai armonioasă, mai melodioasă? Mie mi se pare că s-a întâmplat exact contrariul celor spuse de John Doe (Amour de Jour, şi care alter ego/personalităţi o mai folosi)
@Bogdan, Hobbitul, Amour de Jour, John Doe, etc, etc, etc (Smeagol ar fi invidios pe numărul tău de personalităţi): În articolul de mai sus spui că altul este autorul. Tot aici într-un comentariu spui „cum spuneam si aici (http://bogdan.stirute.com/despre-talharie-in-particular/)”. Trimiterea este către blogul autorului, recte Bogdan. Hotărăşte-te: eşti sau nu eşti aceeaşi persoană.
Sau vrei să dai impresia că sunteţi mai mulţi pentru a atrage simpatie prin numărul de susţinători în această cauză? Care este argumentul tău de fapt? Că datele tale sunt precedente celei a lui Andrei? Pot să îţi scriu şi eu poezia asta pe blogurile mele cu date precedente alor tale şi să spun că m-ai plagiat. Să vezi câţi susţinători voi avea şi eu. Argumentul tău este vax. Vorbeai de măsură metrică (ritm, măsura versurilor cum le spui tu). Unde Dumnezeu e ritmul tău? Am recitit primele două strofe din aşazisul tău original (mai mult nu am avut răbdare). La tine numărul de silabe a total opţional. Ce ziceai? Că ştii să scrii versuri? Mai citeşte odată poezia lui Andrei. Nu pierde nici o măsură. De-aia zic că mi se pare că s-a întâmplat exact invers. Prin versiunea ta nu ai făcut altceva decât să ciunteşti grosolan o poezie frumoasă pentru a-ţi duce până la capăt ameninţarea de aici: http://gabryellehelen.wordpress.com/2010/11/08/gabriela-elena-va-multumeste/
@Cristian şi Geanina Lisandru: Îmi cer scuze anticipat pentru că vă vorbesc în calitate de necunoscător (până în seara asta) a muncii dumneavoastră de promovare a literaturii, dar poate tocmai din cauza asta mărturia mea ar trebui să fie cu atât mai valoroasă. Repet, îmi spun părerea în calitate de cititor neutru. Nu credeţi că reacţiile şi măsurile domniilor voastre au fost un pic cam prea premature. Sunt dovezile aduse de Bogdan atât de incontestabile încât să putem arunca cu pietre în Andrei? Argumente la fel de fondate pot aduce şi eu. Argumente care pot demonta ceea ce zice Bogdan aici. Dacă sunteţi interesaţi să le aflaţi, contactaţi-mă pe blogul meu. Dacă v-aţi supărat, în schimb, că Andrei v-a renegat, este cumva îndreptăţit; i-aţi întors spatele. Pe blog la el spuneţi că aţi făcut acelaşi lucru. De-aici din comentarii nu reiese.
@toţi ceilalţi: Aruncaţi un ochi şi la ce are de zis Andrei înainte de a împroşca cu noroi. Nici unul nici altul nu adug argumente solide dar judecaţi şi după bunul simţ. Şi încercaţi să vă daţi seama cine ar avea de câştigat din asta şi cine nu, aşa cum zice chiar Andrei. Se vede de la o poştă unde stă talentul între cei doi.
Închei pentru că risc să scriu un comentariu mai lung decât articolul în sine. Nu ştiu dacă acest blog are moderare, dar fac oricum un avertisment că, în caz că nu vei aproba comentariul, îl voi include într-un articol mult mai lung pe blogul meu.

Răspunsul lui Andrei la acuzaţia de plagiat îl puteţi găsi aici. Argumentele lui sunt pertinente, aşa cum sunt şi cele ale unor comentatori la articolul respectiv (vezi comentariile lui Bogdan Epureanu). Pentru mine însă, cu cea mai mare valoare argumentativă rămân cuvintele lui Andrei care nu au fost făcute publice niciodată până acum. Cuvinte dintr-o conversaţie privată pe care Andrei m-a autorizat să le public:

[…] Vreau sa mai scriu poezii si în continuare si timpul va demonstra ca tot ce am scris îmi apartine, dar pana atunci voi ce aveti sa credeti? ca mint… nu e ok. am sa ma gandesc daca mai merita sa postez, pentru ca daca el face bani din toate vizualizarile, eu nu, asa ca de pierdut nu am nimic. de pe amprente m-au suspendat, ce as mai avea de pierdut, nu?
[…]
Vreau sa ma privesti ca pe un necunoscut si sa analizezi atat situatia cat si comentariile. […]

Cuvintele nu-mi sunt adresate mie dar cu toate astea i-am urmat sfatul. Pentru că, până la urmă, pentru mine asta era Andrei. Un necunoscut. Iar în cuvintele lui am simţit sinceritatea mai mult decât în ceea ce a publicat pe blog, incorsetat fiind de grija „audienţei” care stătea cu arătătorul îndreptat spre el.

Acum să analizăm puţin comportamentul grobianului de net aka Bogdan Bărbieru.
În primul rând, aşa cum aţi văzut mai sus, atât John Doe cât şi Amour de Jour (Bogdan), susţin în articolele respective că sunt persoane diferite. Ca apoi (aşa cum aţi citit în comentariul meu neaprobat) unul din ei să „se scape” că ar fi una şi aceeaşi persoană. Dacă domeniul pe care sunt înregistrate ambele bloguri lasă vreo umbră de îndoială, ei bine, eu am şi dovada clară că sunt una şi aceeaşi persoană: IP-ul după care comentează ambele personaje. Pe blog la Andrei, Amour de Jour a comentat de pe IP-ul 93.114.36.189, aşa cum se poate vedea şi din imaginea de mai la vale:

De remarcat agramatismele din comentariu!

Pe blogul unei bune prietene (care nu ştiu dacă vrea sau nu să-şi păstreze anonimatul în povestea asta, deci nu o să-i divulg identitatea fără consimţământul ei), John Doe comentează, aţi ghicit, după exact acelaşi IP. Mai precis, identitatea completă e:

john doe
cititor.stirute.com/
amour.dejour@yahoo.com
93.114.36.189

(nu am încă un printscreen care să ateste această informaţie, dar dacă există dubii asupra ei voi face rost de unul şi voi reedita cât de curând)

Aţi remarcat şi adresa de mail, da? Recapitulând, „ei” zic că nu sunt una şi aceeaşi persoană, faptele dovedesc că sunt. Prima greşeală a individului: minciuna are picioare scurte. Iese la suprafaţă la prima greşeală.
Mai mult, aşa cum a arătat şi Andrei aici, grobianul îşi inventează identităţi pe net, pentru a da impresia că are susţinători. Iată şi dovada:

Aţi remarcat IP-ul?

După cum vedeţi, comentariul lasă impresia clară că ar fi vorba de o altă persoană. IP-ul spune însă altceva.

Aşadar, recapitulând ideea personalităţii multiple, mie mi-au ieşit la socoteală următoarele: John Doe, Amour de Jour, Hobbitu’, iarăşi Hobbitul de data asta articulat), Bogdan – coautor la Dale Coolturale (dar undeva într-un alt blog de-al lui spune că-i aparţine) şi alina s., aceasta din urmă fără blog. Nu ştiu cum sunteţi voi, dar mie o persoană cu atâtea identităţi îmi inspiră orice, numai încredere nu. Nici nu mai aduc în discuţie calitatea – atât artistică cât şi morală – a scrierilor lui. Şi el zice (peste tot pe unde are ocazia, de-aia nici nu mai pun link) că e mare jurnalist şi om de cultură, cu jdemii de articole publicate, şi alte texte artistice şi poezii.

Şi pe ce se bazează când face acuzaţiile? Doar pe datele publicării din blogurile respective! Aşa cum a arătat şi Andrei, argumentul e fragil ca un castel de cărţi de joc. E atât de absurd încât nici nu are valoare de argument. Dar haideţi să vedem ce zice chiar el în ceea ce priveşte datele de publicare ale articolelor. Spre exemplu, acest aricol apare în blogul său cu data de 29 octombrie 2009 dar în readerul meu de la Google, apare cu data de 29 ianuarie 2010. Iată poza:

Acelaşi articol, dată diferită. PE ACELAŞI BLOG!!!

De ce oare? Nu cumva pentru că meschinul umblă la date cum vrea el? Şi o face în mod frecvent; ăsta e doar un exemplu, dacă vreţi vă mai dau şi altele. Şi dacă îi stă în obicei să facă asta de ce ar fi mai fi credibil argumentul lui cu datele anterioare celei a lui Andrei?

Un alt aspect care mie mi-a sărit în ochi: categoriile sub care poezia e publicată pe hobitu.ro aparent sunt toate trei create odată cu această poezie (3 februarie 2009). Apoi nici una dintre ele nu mai e folosită până pe 12 septembrie 2009, 26 decembrie 2009, respectiv tot 26 decembrie 2009.  După aceste date toate cele trei categorii devin brusc foarte folosite. Unele chiar cuprind câteva zeci de articole, toate scrise în aceeaşi zi. Nu-i aşa că e ciudat?

Şi ce e cel mai jenant la personajul ăsta este că face nişte acuzaţii fondate pe argumente de mucava, i se contraargumentează, i se cer explicaţii iar el, în loc să aducă explicaţiile cerute argumentate corespunzător, ce face? Aruncă cu insulte în stânga şi în dreapta. Mie îmi zice: „victor, tu insuti esti un troll şi idiot, asa ca ca las-o mai usor”. Pe Andrei îl face „retard” după ce, tot el, pe blogul Gabrielei se lăuda că ” […] am dus o lupta si o campanie pentru acest tip de copii, pentru ca exista parinti care ma suna si imi vorbesc despre asta si alte lucruri asemnatoare […]” (se referea la copii autişti). De altfel, în acelaşi comentariu, l-a şi ameninţat el „profetic” pe Andrei: „[…] da o sa vezi tu plagiatul cat de curand si cum sta treaba […]”.

Şi atunci când aflu că intelectuali promotori ai culturii precum domnul şi doamna Cristian şi Geanina Lisandru dau crezare unui astfel de individ (mincinos, disociativ, inconstant, dualist, netalentat, etc. etc. etc…), mie nu-mi rămâne decât să mă mir.

Articolul meu vine tardiv pentru Andrei. Citind pe blogul lui, realizez că mulţi oameni s-au convins deja ce fel de om este şi că nu ar fi niciodată capabil să facă aşa ceva. Dar poate că am reuşit să fac puţină lumină în ceea ce priveşte personajul Bogdan Bărbieru.

În afară de personajele în cauză, e posibil să mai fie interesaţi de cele de mai sus următorii: Adela, Teo Negură, Vania, Carmen.


18 responses to “Andrei este nevinovat

  • noaptebunacopii

    Tu ştii foarte bine că sunt interesată de acest aspect. Mulţumesc pentru discreţia de care ai dat dovadă, dar nu era nicio problemă dacă publicai sursa. Aşa cum ţi-am spus, am fost plecată şi am avut probleme cu conexiunea la net, motiv pentru care nu am putut comunica. De altel, aveam de gând aă public şi eu un articol în genul acesta, dar m-am întors prea târziu aseară, ca să mai am timp. Oricum, e bine că ai făcut-o tu. Andrei nu merita ce i s-a întâmplat.

    • Victor

      Dacă tot vrei să-ţi deconspiri identitatea, poate îmi trimiţi şi printscreenul, ca să fim total transparenţi. Că noi nu suntem ca grobianul, noi venim cu dovezi palpabile.

  • Cenaclul | Ioan Usca

    […] Theodora Marinescu, Tanya, Consiliul Naţional al Blogosferei, Andi Bob, Carmen Negoiţă, Carmen, Victor Bucur şi […]

  • teonegura

    Salutare, Victor, ma bucur mult ca ai facut lumina definitiv in aceasta situatie foarte neplacuta in care a fost aruncat Andrei. E un pusti care scrie si bine, si dincolo de faptul ca nu merita sa i se intample asa ceva, cred ca acum are nevoie de tot sprijinul nostru pentru a fi reabilitat, pentru ca toti cei care s-au indoit o clipa de el (asa cum am fost si eu, mult prea naiv, si pentru asta mi-am muscat limba ) sa-l (re)descopere exact asa cum e: el insusi.

    • Victor

      Salut, Teo, şi bine ai venit. Nu ştiu câtă lumină am făcut. Mi-am spus doar părerea aşa cum am văzut-o eu de-afară. Da, Andrei are nevoie de sprijinol nostru dar nu pentru reabilitare, pentru că nu avem ce reabilita, dreptatea este de partea lui iar timpul şi faptele vor dovedi asta. Dar are nevoie de încurajările noastre, pentru a nu renunţa la ceea ce îl face pe el fericit şi, mai ales, ceea ce ne face nouă plăcere: poeziile lui.

  • bogdan

    foarte frumos gestul tau Victor, demn de un adevarat detectiv :). multi dintre noi nu realizeaza cat de plina de imagini false si personaje dubioase poate fi lumea internetului… bravo.

  • Esqvilyn

    Ai prezentat destul de multe aspecte ale problemei. Felicitari !
    Am observat si eu ca amour de jour sufera de personalitate multipla. Sau poate doar se pierde repede printre minciuni.

    In privinta unui singur lucru nu sunt de acord. Si aici nu vorbesc de Andrei, ci in general. Sensibilitatea nu depinde de frumusetea textelor.
    Poti sa scrii frumos, sa pretinzi un munte de sensibilitate, dar sa ai un caracter deplorabil. Cel mai bun exemplu care imi vine in minte e Adrian Paunescu.
    Invers, poti sa nu ai o abilitate mare de a te juca in preajma cuvintelor, dar sa percepi, sa simti prin empatie diverse aspecte ale unei lumi ce ti se releva.

    • Victor

      Da, are sens ce spui tu, mai ales când îl dai de exemplu pe Păunescu. Dar îmi place să cred că el este excepţia care confirmă regula. Şi de ce să nu recunoaştem că şi Păunescu a avut şi părţile lui bune (şi nu mă refer doar la poetul Păunescu).

  • Ce mai faceţi? | Noaptebunacopii's Blog

    […] că vreau să intru în sufletul vostru pe uşa din dos, vreau doar să ştiu dacă sunteţi bine, vreau doar să vorbim prieteneşte. Atât. Sau să tăcem împreună şi să […]

  • Gabriela Elena

    Bine te-am gasit, Victor!
    Uneori facem cunostinta in situatii nu tocmai fericite, ca si aceasta.

    Ganditi-va cum m-am simtit si eu, cand la un aricol de multumire, de rasplatire a gestului frumos al prietenilor de a ma felicita, sa citesc asa ceva, sa preiau un asemenea conflict?

    Ganditi-va cat de greu mi-a fost sa trimit la spam pe cineva, nemaifacand acest gest niciodata, tocmai pentru ca a intins coarda prea mult, cand sunt un om care lupta pentru bunatate, pace, intelegere, comunicare?

    Sper din toata inima ca Andrei sa lase in urma aceasta trista intamplare care ne arata latura urata a vietii! 🙂

  • andreihappyday

    Ce pot sa spun? Gestul tau de a face lumina si de a descoperi adevarul într-un caz atat de sinuos spune multe. Majoritatea s-au multumit cu ceea ce li s-a spus si chiar daca au observat mici nereguli în acuzatiile aduse s-au gandit ca nu-i priveste si au ales sa taca.
    Fara îndoiala ca drumul spre a-si demonstra nevinovatia nu-i deloc usor pentru un autor.Eu am facut referire atat la textele publicate înainte, cat si la diverse comentarii în versuri pe care le-am lasat de-a lungul timpului, în speranta ca se pot observa strofe întregi scrise în cateva minute.Chiar si din punct de vedere logic, sa spuna cineva ca i-am plagiat lui un text de nu stiu cand, ar fi trebuit sa dea de gandit.
    Ca scriu versuri bine sau scriu prost nu pot spune, dar acelea cate scriu înseamna enorm pentru mine.În general scriu pentru sufletul meu si apoi daca plac si altora e ok.Au fost cateva detalii importante pe care individul le-a omis cand a pus planul la cale.În articolul tau am descoperit si lucruri pe care nu le stiam; ma bucur ca au fost amintite cat mai multe dintre neregulile facute, sa poata vedea cu totii caracterul acestui om.El care îmi spunea ca ma ascund sub un nickname… desigur, în final tot eu am avut cel mai mult de pierdut, deoarece cateva poezii, inclusiv cea de care am fost acuzat, meritau poate sa apara într-o carte, mai ales dupa cat lucrasem la ele.Nu-i problema nici acum, ele vor ramane si cine va dori le poate gasi pe blog, mai ales ca unele nici macar nu au fost postate înca.
    Pana nu se schimba mentalitatile unora, tara asta va fi mereu în urma cu moralitatea si bunul simt,altfel spus, cu un picior în groapa.Depinde cat a învatat acum fiecare din nefericita întamplare.Eu ca victima, m-am lamurit la randu-mi de anumite intentii si chiar de falsitatea unora.
    Nu doresc nimanui sa treaca prin asa ceva, pentru ca oricum ar scrie, sau oricat, este munca lui.
    Atat tu, Victor, cat si altii, v-ati straduit sa clarificati situatia, venind cu probe, nu cu insulte, prin care sa aratati cine-i într-adevar vinovat.Nu stiu daca toti ar putea avea norocul acesta.Eu va multumesc înca o data pentru sprijin, gandindu-ma cu teama ce m-as fi facut fara voi.

  • Carmen Negoita

    Mă bucur că pe lângă argumentele aduse de Andrei, vii cu restul de completări pentru a se face definitiv lumină. De un lucru trebuia să se ţină cont de la început: Andrei a scris atâtea poezii, nu era în stare să le plagieze pe toate. Talentul lui există, asta e clar. Am fost şi mai convinsă de minciuna multiplei personalităţi, când am citit comentariile jignitoare aduse la adresa altora. Un suflet sensibil, aşa cum sunt toţi poeţii cu har, răspunde pe măsura educaţiei şi a sensibilităţii sale prin care cerne fiecare cuvânt. Ori respectivul mi-a dovedit contrariul. Atâta poate. Unde nu e, n-ai ce cere.

  • CETATEA BRAŞOVULUI (9) « Carmen Negoiţă FOTOGRAFII ŞI GÂNDURI

    […] Ioan Usca, Ion Toma Ionescu, Melami, Mirela Pete, Paul Gabor, Se-cret, Teo Negura, Turist Clujan, Victor Bucur, Ziarul de la 5 (Dan) Etichete:Arhitectura, Blogul lui Carmen Negoita, brasov, Carmen Negoita, […]

  • De ce ai făcut-o, Bogdan? | Noaptebunacopii's Blog

    […] argumentele tale şi ale lui Andrei. Amândoi au răspuns apelului meu, iar Victor a şi postat concluziile sale, cu dovezi clare. Ţi-am citit şi eu o mulţime de articole, de pe multele tale bloguri, precum şi comentariile de […]

  • Plagiat – quizz sec. Premiile Ioan Chirila. Leslie Nielsen. « cabral.ro

    […] Daca vreti sa continuati pe tema asta… o puteti face la Victor. […]

  • Lup Alb

    Victor, chiar daca PRIN ABSURD Andrei nu are dreptate (ceea ce ma foarte indoiesc) ce a scris el este cu mult mai bun, cu mult mai muzical, cu mult mai fluent, cu mult mai respirabil decat cealalta varianta.
    Cursivitatea textului si a ideii, curgere fara hopuri de la inceput la sfarsit spune multe despre cine este autorul si despre cine a incercat, schimband jalnic niste cuvinte sa pastreze obligatoriu rima si tentativa de idee.
    Cat despre psihologia omului care se ascunde sub mai multe masti, ce sa mai vorbim…Presupun ca o cunoastem toti.
    Andrei, keep it on. Fruntea sus, am auzit ca rasa asta este spre stingere, de asta sunt atat de vocali.

  • carevasazica

    eu cred ca andrei e tot una cu alalalt numai ca ambii sunt amnezici

Lasă un comentariu