Criză de bun simţ


Începusem acu ceva timp o polemică cu Pisica Roz şi cu Adele. Discuţia avea loc în jurul fenomenului de evoluţie a bădărănismului specific societăţii româneşti. Simţurile mele fine de sociolog amator îmi răcneau în gura mare la ureche că ar fi sărăcia de vină. Dar Pisica şi cu Adele, nu, că e betmen, betmen. Susţineau sus şi tare că e lipsa de educaţie. Aproape că ajunsesem să le cred pe ele şi să îmi iau logica la palme când, acu’ câteva zile, am purtat cu Jordaş discuţia asta:

Io ®: Oricum, am observat că, în România să fii politicos şi să saluţi când intri în magazin sau să zici „vă rog” a devenit ceva ruşinos.
Jordash: nimeni n-are timp
Jordash: ce-am zis-o si eu
Io ®: Da, mă…
Jordash: pai daca nu-s bani, de unde politete?
Io ®: Timpul cât zici „bună ziua” îl poţi împărţi cu acţiunea de a închide uşa după tine şi a ajunge până la tejghea…
Io ®: Că doar nu mergi în limbă şi ai gura ocupată.
Jordash: cand ala se gandeste ce sa mai puna pe masa.. ca nu prea mai are ce, in timpul asta nevenindu-i sa zambeasca..
Jordash: crezi ca-i mai arde lui de buna ziua
Jordash: sau il mai intereseaza unde cade hartia
Jordash: daca pica pe jos sau in cos..
Jordash: iar un fenomen interesant pe care l-am observat
Jordash: in 2005-2009, s-a trait foarte bine in Romania, comparativ cu anii precedenti
Jordash: toata lumea avea bani, crede-ma
Jordash: de unde de ne-unde.. toti aveau
Jordash: credite, salarii mari etc
Jordash: asa
Io ®: Şi se comportau mai civilizat, nu?
Jordash: exact!
Jordash: erau mai politicosi, aruncau hartiile al cos, aparusera activitati mai elevate

Deci QED. Domnişoara Pisica Roz şi doamna Adele, apucaţi-vă de scris poezii că pentru sociologie nu aveţi fler. Adică pardon. Adele scrie deja poezii. Şi Pisica biluţeşte. Rămâneţi la ocupaţiile voastre şi lăsaţi discuţiile fără rost despre fenomenele sociale de criză în seama oamenilor mari, da?

Deci da, lipsa banilor influenţează asupra bunului simţ. Inclusiv oameni cu o moralitate ridicată pot suferi transformări. Pentru că lipsa banilor are repercursiuni asupra bunăstării. Atâta timp cât trăieşti decent îţi poţi direcţiona eforturile şi atenţia asupra spiritului, al moralului, asupra cultivării. Şi dacă eşti prost, tot înveţi ceva. Îi imiţi pe ceilalţi, ai bani să mergi la un film, socializezi. Reluând discuţia cu Pisica şi cu Adele, sărăcia merge mână în mână cu lupta pentru supravieţuire deci cu nesimţirea forţată. Şi nu e un fenomen specific doar societăţii româneşti ci a societăţii umane în general. Nu sunt studii profesionale ci doar nişte observaţii personale dar oriunde a existat o criză economică, ea a fost acompaniată de un declin al valorilor umane în general. Nesimţirea e prima pe care o dobândim. Mai bine zis bunul simţ e primul pe care îl pierdem. Dacă recesiunea persistă şi lupta pentru supravieţuire devine acerbă, societatea începe să alunece exponenţial către dezumanizare. De ce exponenţial şi nu proporţional? Pentru că odată ce pierzi anumite valori, e mult mai uşor să le pierzi pe cele ce ţi-au rămas şi le vei pierde într-un ritm din ce în ce mai alert. De-aia e bine ca dintr-o criză să ieşi cât mai repede cu putinţă. Altfel te trezeşti în evul mediu fără măcar să bagi de seamă cum ai ajuns acolo.
Cred că are de-a face cu conştiinţa. Mustrările ei devin nesimnificative când pe scara noastră de valori apar motivaţii mai puternice decât valorile umane. Spre exemplu sunt oameni care nu ar renunţa pentru ei la valorile lor dar ar uita de propria umanitate într-o clipă dacă în joc nu ar fi ei ci integritatea sau siguranţa celor dragi. Asta e pentru ei o motivaţie mai puternică decât propriile valori. Şi ăsta e un caz de alterare trecut prin filtrul raţiunii. Pisica zicea că „omul este cel mai nefericit dintre animale”. Nu nefericirea vreau să o dezbat acum ci condiţia de creatură a omului. Avem instincte. Şi instinctele, după cum ştim, sunt reflexe, incontrolabile şi primează în faţa raţiunii. Nu caut scuze. Spun doar că e nevoie de o oarecare doză de inteligenţă pentru a depăşi condiţia de creatură. Pentru a transforma bunul simţ într-un act reflex (instinctiv) ca respiratul. Fie el şi pe gură. Instinctul de conservare, mai multe decât toate celelalte, e unul dintre cele mai puternice motoare ale supravieţuirii. Nu trebuie ignorat.

În altă ordine de idei, ieri am fost la terme, la Bibione. Relax şi bălăceală în ape termale gen. O să vă povestesc mai pe larg când o să am şi pozele. Probabil în uichend.

28 responses to “Criză de bun simţ

  • Elena

    De cand o conversatie pe mess a devenit argument incontestabil?
    Eu te intreb atat: cati din „adultii” din Romania folosesc cosul de gunoi pe strada, zic „te rog frumos” sau „multumesc”, ca sa te astepti ca „tinerii” (pe care i-au educat ei) sa o faca? Aia e educatia, ti-o da mama si tata, nu cele 10 facultati pe care mai nou le au toti romanii.
    Lume cu bani educata si saraci needucati… pe mine ma convinge f putin asocierea logica. Dar cand ti-am mai dat eu dreptate ca sa o fac si acum? 🙂

  • Elena

    Am pus ghilimele la ADULTI si la TINERI pentru ca inca nu m-am decis unde sa ma includ, si aveam dificultati in a alege la ce persoana sa scriu.

  • Elena

    In alta ordine de idei, daca tot te-ai relaxat la terme trebuia sa te intorci mai finut si mai delicat si sa eviti sa tratezi badaraneste 2 doamne cum ai facut mai sus. Avand in vedere ca o cunosc pe maica-ta, nici pe ea nu pot da vina.
    In concluzie, esti fara scuze.

  • Victor

    În concluzie lipsa de educaţie şi lipsa de bun simţ n-au nici o treabă una cu alta. Te contrazici singură. 🙂
    Contraargumentul tău e praf şi lipsit de logică. Dar m-am obişnuit deja că tu comentezi doar din dorinţa de a mă contrazice. De când părerea ta e argumentul suprem? Conversaţia pe mess e argumentul că există o altă persoană care gândeşte ca mine pe baza propriilor constatări. Constatări pe care le-am făcut şi eu. Dacă vrei să polemizezi iar că nu este aşa pentru că tu nu eşti aşa n-are nici un rost să continuăm discuţia. Înseamnă că nu vrei să vezi în afara lumii tale şi, mai ales, să nu înţelegi că societatea nu se bazează pe princiile tale.

  • Elena

    Reciteste-ti textul ca sa vezi ca tu le-ai pus la un loc (educatia si bunul simt). Si cu diferenta aia neta nu sunt deacord. Dar aici nu aia e problema, cat atitudinea ta. Chiar te astepti ca lumea sa iti dea dreptate sau sa taca? Mie asa mi se pare si… imi pare rau pt tine.

  • Victor

    Nu. Mă aştept să-mi spună exact unde am greşit cu argumente solide. Dacă vine cine să-mi zică că lumea nu e aşa pentru că el/ea nu-i aşa, atunci pentru mine părerea lui/ei nu are valoare în ceea ce priveşte subiectul în cauză. Şi arată-mi unde am băgat eu în aceeaşi oală bunul simţ şi educaţia?

  • Elena

    Hai trimite-ma la crosetat!

  • Victor

    Mă gândeam să te trimit la învăţat.

  • Jordaş

    Mai oameni buni.. decat sa ne certam – mai bine un cantec vesel sa cantam sa muncim sa trecem de criza asta cu bine..

  • alt victor

    Totusi eu is de parere ca suntem saraci si traim rau PENTRU ca nu avem bun simt si maniere. Cum tie iti place sa fii primit bine cand intri intr-un magazin si nu luat din usa cu „ce vrei ma?” , la fel poti f bine sa saluti in timp ce intri.nu exista scuza pt nesimtire ci doar (daca vrei neaparat sa o tragi de par) motive. si iar nu e corect sa generalizam, avand in vedere ca de la est la vest si de la nord la sud e o oarecare diferenta.

  • Victor

    Exact. Diferenţă de resurse economice. Şi ne întoarcem la acelaşi punct.

  • alt victor

    Nu cred ca e diferenta de resurse ci influenta culturala

  • alt victor

    Cat despre faza cu intratu in magazin nu confunda bunul simt sau cultura cu a sti sa iti vinzi marfa.daca cineva te saluta nu inseamna ca te respecta sau ca nu ti-a scuipat in pizza 😀

  • alt victor

    nu e chiar asa simplu sa determini motivele lipsei de respect sau bun simt, nu poti sa dai vina pe un singur lucru. factorii is o gramada si cred ca banii nu is nici macar in top 10.
    de exemplu hai sa te studiem. de ce ai tinut neaparat sa raspunzi ca un dobitoc unor persoane care au indraznit sa te contrazica? pt ca nu ai bani? sau pt ca te straduiesti sa fii dobitoc pt ca da bine in scris? ca dobitoc nu esti si asta stiu f bine. hai ca-mi esti drag 🙂

  • Victor

    Păi ştii bine că dacă eraţi alţii mă durea la pulă. Dar şi voi îmi sunteţi dragi mie şi de-aia vă răspund. Şi nu, nu doar lipsa banilor e motivul pentru care oamenii cu bun simţ devin nesimţiţi. Dar continui să cred că e principalul motiv. Nu vorbesc de cei care sunt nesimţiţi din născare. În plus şi la cei cărora le lipseşte educaţia, factorul economic joacă un rol important. Pentru că sunt părinţi pentru care valorile materiale sunt primele şi nu insuflă copiilor decât asta, educaţia fiind ignorată poate şi din cauza tipului petrecut pentru a face mai mulţi bani şi nu pentru a educa copiii.

  • alt victor

    cu banii poti cumpara carti pt copii tai da nu ai sa le cumperi chef sa citeasca vic

  • alt victor

    sunt de parere totusi ca te nasti cu bunul simt sau fara el e greu sa il dobandesti sau sa il pierzi asa usor
    becali e plin de bani si totusi nu areusit inca sa isi cumpere vreo valoare umana
    se numeste valoare umana cu un motiv ,daca nu, se numea valoare financiara

  • Victor

    Repet, nu vorbesc de cei care sunt nesimţiţi de felul lor ci de cei care devin nesimţiţi pe măsură ce ajung la fundul pungii. Şi chestia asta se întâmplă. E suficient să priveşti în jurul tău. Nu se întâmplă doar la români ci oriunde.

  • alt victor

    bine mai vic, cum vrei tu

  • alt victor

    mai vic omu nu devine nesimtit. ori e ori nu e!

  • alt victor

    In legatura cu criza:))

    MAXMA ZILEI
    Purtatorul de cuvant al Guvernului a anuntat astazi hotararea cabinetului de a schimba stema. Noua stema, infatisand un prezervativ, este considerata ca fiind mult mai reprezentativa pentru situatia si performanta politica actuala. Prezervativul va simboliza inflatia, oprirea productiei, distrugerea generatiilor viitoare, protejarea unor capete tari si manjite. De asemenea, el va da populatiei un sentiment de protectie in timp ce aceasta va fi in continuare fututa.

  • noaptebunacopii

    Nu, dragul meu! Nu sărăcia te face nesimţit. Sărăcia te poate gârbovi, te poate îmbătrâni, te poate trimite cu gândul la sinucidere şi tot ce vrei tu… dar nu te poate trasnforma în nesimţit. Aşa cum au spus şi alţii, eşti nesimţit sau nu eşti. Nu are legătură cu problemele prin care treci! Deşi m-ai pus la colţ – şi nici nu am susţinut vreodată că aş şti sociologie – era doar o opinie, pe care o susţin, în continuare, din câte vezi şi am să mor susţinând acelaşi lucru. Uite, hai să-ţi dau un exemplu personal: trec printr-o perioadă cruntă acum: sâmbăta trecută soţul meu a avut un accident de maşină (e bine, slavă Domnului) – a intrat un „adormit” cu maşina într-a lui, la semafor – maşina noastră, deşi o maşină bună, este făcută praf, fosta mea contabilă m-a scos datoare la stat, cât Dâmboviţa, ieri m-a vizitat Garda financiară şi aş putea continua în acelaşi registru – asta nu mă face să devin o nesimţită, chiar dacă în acest moment chiar nu ştiu pe unde să „scot cămaşa”. Nu, n-are nicio legătură. Desigur, tu poţi continua în a-ţi susuţine teza sociologică… Vrei un al exemplu? Spuneaţi, tu şi partenerul tău de discuţie:

    „Jordash: in 2005-2009, s-a trait foarte bine in Romania, comparativ cu anii precedenti
    Jordash: toata lumea avea bani, crede-ma
    Jordash: de unde de ne-unde.. toti aveau
    Jordash: credite, salarii mari etc
    Jordash: asa
    Io ®: Şi se comportau mai civilizat, nu?
    Jordash: exact!”

    Îmi pare rău să-ţi spun, nu erau deloc mai civilizaţi: dimpotrivă, pădurile, locurile de la „iarbă verde”, râurile, erau la fel de pline, sau chiar mai pline – că, deh, atunci aveau – de pet-uri, de hârtii, de resturi. Străzile – la fel de sufocate de rahaţi de câini, gunoaie, etc. Ştii câte altercaţii am avut cu „doamnele” şi „domnii” care-şi lăsau căinii să-şi facă nevoile în mijlocul trotuarului? Ştii cum se făcea şi atunci, ca şi acum, slalom printre rahaţi de câini pe Calea Moşilor, de ex. şi nu numai? Mai vrei argumente? Mai am. 🙂
    Deci poţi să mă trimiţi la colţ, la poezii, la cratiţă, unde vrei tu, voi râmăne la părerea mea. Nesimţirea nu este o molimă care izbucneşte din virusul sărăciei. Nesimţirea este o lipsă de educaţie şi de cei 7 ani de acasă. Punct.

    P.S. Scuze, dacă am „ocupat” prea mult spaţiu. Dar mi-a plăcut să mă duelez cu tine. 🙂

  • noaptebunacopii

    * scuze, am scris „trasnforma” în loc de „transforma”!

  • Nesimţirea – o molimă cauzată de virusul sărăciei? « Noaptebunacopii's Blog

    […] Spuneam, la un moment dat, că nesimţirea nu are legătură cu sărăcia. Victor, nu numai că este de altă părere, dar, aproape m-a trimis la joacă, atât pe mine cât şi pe Pisica roz –  care a avut şi ea o abordare a subiectului – spunându-ne: “Rămâneţi la ocupaţiile voastre şi lăsaţi discuţiile fără rost despre fenomenele sociale de criză în seama oamenilor mari, da?“, întrucât el susţine că:  ”Deci da, lipsa banilor influenţează asupra bunului simţ. Inclusiv oameni cu o moralitate ridicată pot suferi transformări. Pentru că lipsa banilor are repercursiuni asupra bunăstării. Atâta timp cât trăieşti decent îţi poţi direcţiona eforturile şi atenţia asupra spiritului, al moralului, asupra cultivării”. Găsiţi toată teza pe blogul său. […]

  • Pisica Roz

    Băi, eu sunt Batman, Batman până la capăt. Și sunt nesimțită și dacă îmi chiorăie mațele și dacă dau pe-afară de îndestulare, și reciproca, desigur. Cât privește perioada ai de 2005-2009, sunt total de acord cu Adele. N-am observat deloc vreo ameliorare culturalo-spiritualo-educațională bazată pe buzunarul plin. Nesimțiții au fost și așa vor rămâne. A, că răutatea specifică românului tinde să se mai atenueze, sau mai degrabă să fie învelită într-un nor de toleranță și indiferență – asta e altceva.
    oricum, râmân la părerea mea că nesimțirea ține de educație, nu de contul din bancă.

  • De thermae relaxus « Blogul lui Victor

    […] : "http%3A%2F%2Fbucurvictor.wordpress.com%2F2010%2F06%2F10%2Fde-thermae-relaxus%2F" } După cum vă ziceam, acu’ o săptămână am fost la terme. Cu ocazia asta am înghiţit şi-am respirat un baril […]

Lasă un răspuns

