Jurnalism „deontologic” la broscari


Tre’ să scriu repede, acu’, cât sunt fierbinte. Chestiunea e de-acum 30 de secunde. Grupajul de ştiri de la ora 13:00.

Deci. Am zis deci. O ştire cu români. Eh da, au făcut-o lată iar dar deja e obişnuinţă şi pe-aici şi pe la noi. Un puşti de 17 ani cu unchi-su într-un furgon; puştiu’ la volan deci fără permis la volan şi pe lângă asta şi puţin băut; unchiul proprietar al furgonului deci vinovatul moral al incidentului. Puştiu’ o calcă, intră în depăşire şi face poc frontal cu o mşină de pe contrasens, omorând un „tată de famile” şi bâgând în spital soţia şi fetiţa de vârstă şcolară. Materialul era amplu, bine punctat în defavoarea românilor şi întru amplificarea dramei (just de altfel) familie victimei. Nimic nou sub soare. E atât de inutil să dezbat aspectul ăsta încât cred că deja am ocupat prea mult spaţiu ca să-l povestesc.

Dar, şi aici vroiam să ajung, imediat dup-aia intră un alt material. Un senegalez sau gen e împuşcat de un carabinier (membru al corpului miliar de ordine) că o ardea pusher pe stradă. Ce m-a enervat pe mine la culme este că înafară de faptul că materialul a fost deosebit de scurt, a mai fost şi prezentat într-un mod vag şi absolut absurd. Cică după o urmărire cu maşinile ca-n filme (sengalezii erau doi şi carabinierii erau în civil) la un moment dat „din pistolul unui carabinier pleacă glonţul blestemat care-l ucide pe senegalez pe loc”.

Mă, da’ cum pula mea? Zic, CUM PULA MEA?!? A plecat glonţu’ din pistol… Să-mi bag pula… aşa de capul lui, nu? Avea o voinţă a lui şi înclinaţii rasiale, ca să parafrazez un prieten. A zis: „Eu plec, îmi bag pula. Aici în pistolu ăsta e naşpa, e frig. Mă duc în senegalezul ăla că pare mai cald chiar dacă e mai negru ca pistolu'” şi-a plecat. Iniţial am crezul că mă uit la vreun film SF. Nu mi-a venit să cred.

Şi în final, zic eu, cu drama familiei senegalezului cum rămâne? Nici o vorbă, nici măcar o aluzie? I-a durut în pulă. Singurul lucru care-i preocupa era faptul că celălalt senegalez scăpase şi că forţele de ordine sunt în continuare pe urmele lui.

P.S. Da, e totuşi mai bine în Italia. Nu intru în detalii.

Editare ulterioară: Mihai mi-a atras atenţia în comentariu (şi bine a făcut) că am omis să spun următorul aspect: conaţionalii aia doi după ce au comis-o au şi fugit de la locul accidentului, fiind prinşi mai târziu în gara Termini, încercând să se scape. Cer scuze tuturor pentru omisiunea (involuntară, vă rog să mă credeţi) de informaţii cruciale. Nu era oricum intenţia mea de-ai elogia pe-ai noştri. Pe mine m-a deranjat atitudinea macaronarilor vizavi de al doilea subiect.

15 responses to “Jurnalism „deontologic” la broscari

  • Dutu Mihai

    Auzi, eu sunt de acord cu ce spui tu. Dar, la faza cu rrumânii te înşeli. Ce morţii mă-sii căuta la volan, fără permis şi beat? O fi presa de kkt şi italienii rasişti, dar, mai adaugă la asta şi fuga lor de la locul accidentului şi imaginează-ţi cam ce cred ăia din zonă despre noi. Avem prea mulţi idioţi în Italia. Mult prea mulţi.

  • Andrei

    Cică într-un bar stătea un negru cu un papagal pe umăr. Un veric se duce spre el şi-i zice: „Ce animal interesant, de unde-l ai?”. La care papagalul răspunde: „Din Africa, sunt cu milioanele”. Ce vreau să ilustrez prin asta e că de fapt în ceea ce povesteşti tu, săracul senegalez e mai discriminat decât ţărănachele nostru. Pe el nu dau nici măcar un scuipat. Prefer să fiu urât decât ignorat.

  • Victor

    Eu nu zic că nu au dreptate şi că au fost buni ai noştri. Şi da, ai dreptate, am comis-o şi eu că nu am zis. Am uitat. Mea culpa. Specific acum: ai noştri au fugit de la locul accidentului, fiind prinşi la gară, încercând să-şi piardă urma. Voi edita şi în articol.
    Ce m-a deranjat pe mine e modul cum au prezentat cel de-al doilea subiect. Adică, pula mea, ăia erau traficanţi, ceilalţi erau oameni ai legii. Dar nu o mai da de gard că a plecat glonţu’. Ăla a tras şi gata. Zi lucrurilor pe nume. Nu-l menaja că e de-al tău.

  • Victor

    @Andrei: Când spui „urât” te referi la sentiment sau la calitatea (in)estetică?

  • Pisica Roz

    Băi, eu ce să zic… Când s-au dus în America, ce-au făcut italienii? Ce-au făcut? Parcă tot ca românii, nu? Le-au mâncat ficații ălora. Eu zic că se întoarce roata, vine legea Talionului. Și pe (majoritatea) țiganii care s-au dus în Italia să-i țină acolo, că aici ne-am cam săturat de ei. Să se consemneze că n-am nimic cu rasa lor, cu specimenele dubioase nu-s de accord.
    Cât despre jurnalism, eu nu știu unde să zic că că se face efectiv ca la carte. Că mă mai uit la CNN de exemplu, și le mai comit și ăia. La noi, ferească sfântu’, nici nu mă mai risc să mă uit la știri, că mă iau cu mâinile de păr.

  • Andrei

    „urât” ca sentiment mă refer. Şi e normal să-şi protejeze omul. Orice naţie are tendinţe rasiste. Asta nu înseamnă că e ok dar nici că se va schimba vreodată ceva. Crezi că în România dacă un ţigan e omorât de poliţie (în circumstanţe similare), media va adopta o poziţie neută?

  • Victor

    @Pisica Roz: La treaba cu Talionul ai dreptate. Dar ştii ceva? Ei sunt foarte mândri de ce au făcut în America. Cică le-au dat cultură. Am auzit recent una chiar gogonată la ei: cică cea mai importantă sărbătoare americană e închinată unui italian. Se refereau la Columbus Day. :))

    @Andrei: Ai dat exemplul perfect. În România poliţistul ar fi învinuit de rasism, şi nu pentru că noi am fi mai puţin rasişti decât Italienii ci pentru că românu’ e cârcotaş din fire.

  • Dutu Mihai

    Victore, nu uita că în Italia există Mafia şi cu asta lupţi cu gloanţe. Dacă s-ar răscula lumea de fiecare dată când un Gigel, fie el şi din Africa, este împuşcat n-ar mai face nimeni nici un kkt. Eşti sigur că senegalezul era nevinovat? Eşti sigur că nu era filat şi că nu era periculos? Dacă s-ar întâmpla în România, gaborul ar fi fost linşat şi data viitoare alţi colegi s-ar gândi de vreo 10 ori dacă e bine să tragă şi să oprească infractorul sau să se facă că plouă.

  • Victor

    Mă… Deci, nu ştiu cum să mă fac explicat mai bine. Eu nu iau apărarea nimănui. Nici senegalezilor nici românilor. Acuz italienii prin modul cum au prezentat materialul ăla. Pe mine m-a enervat la culme cu faza că „din pistol pleacă glonţul”. Cum frate să zici aşa ceva? Glonţul ăla a fost tras de carabinier. Punct. Nu trebuie să ne fofilăm cu atât mai mult cu cât cauza ar fi justificată. Mă rog, explicabilă.

  • Andrei

    Mă, eu nu cred că în România l-ar acuza de rasism. Asta, repet, în cazul în care circumstanţele ar fi similare (omul legii ne apără de ţiganul rău). Cine să-l acuze? Societatea, care în marea ei majoritate e rasistă? Asociaţiile ce apără drepturile rromilor? Care-s alea? Regele Cioabă, Împăratul Iulian, Romeo Fantastik Regele Sexului?

  • Vasile Gadinceanu

    @Andrei: Cioabă nu mai e rege. Mai nou a predat stafeta lu’ Bercea Mondialu’

  • Victor

    Presa, mă. Cârcotaşa număru’ unu în România.

  • Elena

    Sunt de acord cu tine pe tema asta (ciudat, nu-i asa?),la italieni rasism e putin spus, pt ca ei nu ne desconsidera doar pe noi sau pe africani, ei sunt cei mai tari dim lume si diferenta de nivel in ochii lor e atat de mare incat se cred aproape o specie superioara.
    Gandestete la procesul della Perugia, unde pe Amanda au scos-o drept o cuva manipulatoare, in timp ce italianul lor e in continuare, chiar si dupa condamnare, „un bravo ragazzo”, victima americancei. Si nu e unicul caz. Nu-i apar nicidecum pe romani (evit sa-i numesc „ai nostri” pt ca ma deprima ideea), cred ca pe mine ma irita mai tare decat pe ei, pentru ca ma simt afectata direct de efectele rasiale produse. Dar sunt agasata de lipsa de obiectivitate a jurnalistilor, mi se pare inconstituzional si ciudat ca nimeni nu protesteaza. Dar ce ma astept de la un popor convins ca oricum actorii lor dubleaza mai bine decat originalele?

  • Victor

    Apropo de rasa superioară (nu seamănă izbitor de mult cu fascismul?) mie mi-a plăcut o altă tâmpenie pe care au debitat-o ei pe la tv acu ceva timp. Parcă am mai scris-o odată pe undeva, zilele trecute, dar nu mai ştiu pe unde. Cică ei zic că cea mai importantă sărbătoare a Americii e dedicată unui italian. Se refereau la Columbus Day. 🙂

  • Elena

    Dap, la fascisti si rasa ariana m-a dus si pe mine cu gandul, dar mi s-a parut prea grav ca sa o exprimm. Aroganta poate fi si amuzanta (cum e faza cu Columbus day, sunt sigura ca americanii au zambit sau ar zambi daca ar sti) dar in ce ne priveste pe noi, straini la ei acasa, devine grav, pt ca ne lasa impresia ca si nepotii nepotilor nostri vor fi priviti tot de sus in jos, ca n-au sange.

Lasă un răspuns

